Från noll till hundra restauranger på fem år. Få har kunnat missa hamburgerkedjan Brödernas segertåg, som nu har nått Globen Shopping i Stockholm och hittat ett nytt, kreativt sätt arbeta med Vegas.
DET HAR BEVISLIGEN gått undan för Brödernas, som vuxit från noll till hundra restauranger på fem år. Den första öppnades på Liljeholmskajen i Stockholm 2018. Bröderna Joakim och Jonas Wiklanders såg nämligen en ledig lokal och ville testa ett nytt koncept: Att erbjuda kunden en god och prisvärd burgare i en fin restaurangmiljö, samtidigt som denna drev trafik och ökade värdet på fastigheten.
– Vi har gjort street food av premiumburgaren och tagit in den i en restaurangmiljö. Vi såg att det fattades. Nu ligger den första restaurangen fint där vid vattnet, säger företagets vd Joakim Wiklander.
Sedan en tid finns Brödernas på köpcentret Globen Shopping i Stockholm. Här vill Brödernas förmedla känslan av en modern mötesplats med rymliga platser som gör att gästerna stannar en stund extra. Dessutom arbetar de mycket med servicen. Allt för att locka nya gäster och skapa trogna stammisar.
– Vi tänker alltid outside the box. Att leverera roliga saker och en bra produkt. Vi har en säljakademi med målet att bli bäst på service i hela restaurangbranschen. Man ska alltid överträffa kundens förväntningar, säger vd Joakim Wiklander.
Kedjan arbetar också med Vegas. Men som mycket annat som Brödernas tagit sig an har förpackat Vegasautomaterna på sitt eget sätt. Det gäller inte minst installationen på restaurangen inne på Globens köpcenter, där automaternas står vackert inramade i en sportig miljö VEGAS PÅ BRÖDERNAS bestående av en liten ishockeyrink, en avbytarbänk i minatyrformat och en stor puck som hänger över spelplatsen.
– Vi har bara kört Vegas ett halvår, men har märkt att det har varit väldigt
uppskattat. Dessutom är det otroligt smidigt när allt går via BankID och Swish.
Det är absolut inget extrajobb, säger Louise Stigsson, restaurangchef på Brödernas i Globen. Vd Joakim Wiklander håller med.
– Vi är kanske inte ett Vegasställe från början, men vi har förpackat det på ett roligt sätt och byggt in det snyggt i miljöerna, där vi knyter ihop Svenska spel och idrottsrörelsen med restaurangen. Mottagandet har varit väldigt positivt.
"Det är otroligt smidigt när allt går via BankID och Swish."